Šta je osnov biranja i vrednovanja u Srbiji
Na predlog Amerikanca, srpskog porekla, gospodina Majkla Đorđevića, direktor Kancelarije za dijasporu bi trebalo da bude Slavka Drašković?! Da li zbog toga što je taj predlog dao taj gospodin, ili što se neko igrao „pokvarenog telefona“, što je moglo da izgleda ovako: Majkl šapne Tomi Nikoliću, Nikolić Aleksandru Vučiću, Aleksandar Dačiću… ili kome već? Pomenuta dama je tako postala i ozbiljan i jedini kandidat za „našeg“ direktora. Uz to treba dodati, kao što često biva kada se vode telefonski ili drugi „ozbiljni“ razgovori u Srbiji, da se na vezi pojavila i šapatom promrmljala nešto i bivša ambasadorka Amerike u Srbiji. Kako god bilo, neki ljudi u vladi naše matice imaju nameru da za direktora Kancelarije za dijasporu postave ovu gospođu. To što je od dijaspore iz Amerike i Evrope stiglo na desetine pisama, sa protestima i molbom da se okanu ćoravog posla, nema izgleda ni efekta ni nekog odgovora.
Razumljivo je da gospodin Đorđević, nekadašnji predsednik Kongresa srpskog ujedinjenja iz Amerike, predlaže na tu funkciju bivšu direktorku njihove kancelarije u Beogradu. Ali i dalje je nerazjašnjeno zašto ta organizacija, koja se zalaže za transparentnost u Srbiji, skoro deceniju odbija da odgovori na mnoga pitanja o njihovom angažovanju? Sve godine kada je Slavka bila njen direktor odbijala je da iznese podatke o njihovim aktivnostima, radu za dobro Srbije, ili o finansijskim transakcijama, koje najčešće nisu bile korisne za građane Srbije. Ni sada, kada nam je trpaju gde joj nije mesto, niko da progovori reč istine, koja je egzistencijalno potrebna Srbiji. Pa ko je gospođa Drašković, sem demokratski orijentisana ženska, koja shvata transparentnost tako da niko nema prava da zna šta KSU kuva godinama, a da oni mogu da zaviruju u mnoge i svačije šerpe, pre nego procene gde će da se omrse.
Koreni će u ovom, prvom tekstu, da se bave samo onime što je gospođa Drašković sama napisala o sebi (i o drugima) i objavila na portalu njene firme „Poslovno vođstvo“. Pročitavši napisano na tom portalu, a napisano je mnogo, mirne duše možemo njenu kandidaturu da okarakterišemo kao bezobrazluk onoga ko ju je predložio, ali i sramotu onih koji su predlog prihvatili. Time su opet pokazali da je za njih dijaspora poslednja rupa na svirali. Na građane izvan Srbije gledaju kao na masu neobrazovanih, priglupih državljana kojima je lako manipulisati. Jedan manji broj, koje oni izdvajaju iz te mase, su „izuzeci“ uglavnom među onima koji su postali državljani zapadnih zemalja u kojima žive i kojima je Srbija druga rupa.
Dakle, gospođa Drašković je osnivač i direktor firme „Poslovno vođstvo d.o.o.“ iz Beograda, a kancelarija se nalazi u prostorijama Ministarstva za dijasporu, što se da videti iz njene vizitkarte. Obraćanje onima zbog kojih je ta njena firma osnovana (da li je samo zbog toga?) podseća na šablonska vrbovanje mladih, na prevare i manipulacije lakovernih i ljudi bez posla. Na sajtu se gospođa Drašković obraća javnosti i piše:
„Kako da postanete lider u poslu i obezbedite sebi visoku zaradu. Započnite sopstvenu praksu kao poslovni trener! Najperspektivnije zanimanje 21. veka, sada u Srbiji! Budite poslovni trener i mentor u vašoj organizaciji! Usluge trenera poslovnog vođstva se visoko vrednuju profesionalno i finansijski. Zašto i ti ne bi bio stručnjak koji se visoko plaća? Ovo je šansa da budeš jedan od pionira u ovoj oblasti u Srbiji i stekneš praktična znanja koja će te korak po korak dovesti do prestiža i visokih finansija. Naučite po američkom sistemu znanja i veštine „koučinga“ – poslovnog vođstva. Postanite diplomirani trener poslovnog vođstva.
Program studija poslovnog vođstva obezbeđuje vam diplomu i osposobljava vas da budete poslovni, životni ili trener uspeha, zavisno od vaših sklonosti i sposobnosti. Odluku o jednom od ova tri odseka donosite zajedno sa svojim mentorom tri meseca od početka studija. Zavolećete poslovno vođstvo i svoj posao i dobićete dodatnu energiju i osećaj otvorenih vrata i prirodnog napredovanja. Postaćete diplomirani stručnjak u oblasti poslovnog vođstva! Učesnici prvog dela obuke dobijaju 10% popusta na cenu programa i mogućnost da plate na rate, Sto odsto garantovano zadovoljstvo i napredak!“
Namera nam nije bila da lektorišemo tekst koji godinama stoji na portalu, ali kada smo čitali o članicama ženskih lidera Srbije i Amerike, i poseti Americi, film je počeo da se vrti unazad. U prvoj fazi projekta SAWLN „Kongres srpskog ujedinjenja Srbija“ kontaktirao je vodeće državne institucije, kompanije, NVO, međunarodne organizacije i ugledne pojedince iz Srbije sa ciljem da predlože liderku iz svog okruženja koja ispunjava postavljene kriterijume za članstvo u mreži. Navedena su i imena članova žirija koji će da izaberu dvadeset učesnica koje su predstavljale mrežu tokom posete Sjedinjenim Državama, a oni su:
– njena Ekselencija, ambasadorka SAD-a u Srbiji gospođa Meri Vorlik
– gospođa Sonja Liht, predsednica Spoljno-političkog saveta Ministarstva spoljnih poslova
– gospodin Aleksandar Timofejev, direktor i urednik RTV Studio B
– prof. dr Srbobran Branković, direktor i suvlasnik Agencije Medium GALLUP i
– dr Slavka Drašković, predsednica Kongresa srpskog ujedinjenja Srbija
Odmah da pojasnim da iza ovoga nije stajalo „Poslovno vođstvo“, nego KSU-Srbija, za koji je predsednica Kongresa srpskog ujedinjenja iz Amerike, Mirjana Samardžija, na početku jednog razgovora negirala da uopšte ima saznanja da taj Kongres Srbija postoji, a na kraju istog razgovora objasnila da je ta organizacija osnovana zbog projekta.
O papazjaniji KSU – KSUS – MzD- Poslovnog vođstva –ministra u vladi… i drugih ljudi, pisaćemo drugom prilikom. Ali čitajući kratku najavu i funkcije članica delegacije koje će putovati u Ameriku, primetila se „profesionalnost“ i ozbiljnost, kada se u najavi direktorke Kancelarije za evropske integracije Vlade Republike Srbije napisalo da je to gospođa Milica Delević, a red ispod toga da je to Marija Delević.
Da bismo ukazali na neozbiljnost u nekoliko sledećih navedenih pasusa napisanih na sajtu firme gospođe Drašković, boldovaćemo i podvući te pravopisne i druge greške, za koje bi i djaci u osnovnoj školi dobili keca, a svetski „stručnjaci“, eto, dobijaju milione. Ali predhodno moram da priznam da i ja lično, posle više od 45 godina provedenih izvan moje Srbije, pravim katastrofalne gramatičke i pravopisne greške. Umesto jedinice sebi dajem dvojku, jer olakšavajuća okolnost je da ja ne pretendujem na bilo kakvo vođstvo i nemam nameru da edukujem direktore, političare i profesore po Srbiji.
„Naši treneri i konsultanti su među najboljima u ovoj profesiji i garantuju kvalitet usluge. Promene su teške i direktorima i predsednicima firmi poterbni su treneri poslovnog vođstva koji poznaju I razumenju kompleksnu dinamiku njihovog poslovnog sveta. Evo više informacija o našoj poslovnoj mreži:
- Značajno iskustvo u liderstvu i upravljanju
- CEOs i bivši CEOs, predsednici, potpredsednici firmi iz različitih oblasti
- Iskustvo u strategiji, prodaji i marketingu, upravljanju i posebno upravljanju ljudskim resursima.
- Više od deset godina iskustva u
- Radu sa direktorima, predsednicima i menadžerima brojnih kompanija u Srbiji i Americi, kao sa predsednikom Monad Financials, Bank of South East Europe, Studenica Foundation; bivšim CEO Plain Dealer, predsednikom AM&A Consulting; CEO World sale & Vice President AVON Corporation I drugima.
- Radu sa međunarodnim i Joint venture kompanijama, kao Combustion Engineering, ABB, MINEL Cesa i druge.
- Radu sa direktorima fabrika kao: Valjaonica bankra Sevojno, Aluminijumski kombinat Mostar, Valjaonica Banja Luka.; sa direktorima srpskih kompoanija kao Telekom, Tigar, Zlatara Majdanpek, itd. Kao i direktorima na desetine malih i srednjih preduzeća.
- Kontaktima i radu sa državnim institucijama, ministrima, premijerima, ambasadorima“.
Navode se i ekspertize iz oblasti poslovnog uspeha i poslovnog vođstva, kao i geografska i kulturna raznolikost:
Preko 12 trenera u Severnoj Americi i Evropi.
Konsultanti I eksperti sa sedištem u SAD-u.
Pružanje usluga u Srbiji, Crnoj Gori, Bosni i Hercegovini, Hrvatskoj i SAD-u.
Jezici: srpski, engleski.
Stručnjaci i konsultanti Poslovnog vođstva do sada su bili mentori i uspešno trenirali veliki broj direktora i poslovnih lidera. Slavka Drašković ima ugogodišnje iskustvo sa domaćim i američkim korporacijama a rad sa liderima srpske dijaspore u Americi i poslovnim liderima u Srbiji, daje joj jednistveni uvid u poslovni ambijent i postizanje uspeha. A misija je:
- Uvođenje prakse poslovnog vođstva u Srbiju kao načina razvoja pojedinca i kolektiva i menjanja pristupa radu i povezivanja sa istinskim poslovnim vrednostima.
- Rad sa sadašnjom i budućom poslovnom i političkom elitom Srbije i srpske Dijaspore kako bi se uz praksu poslovnog vođstva pomogao njihov lični razvoj i napredak kao i napredak Srbije.
- Uvođenje poslovnog vođstva u praksu preduzeća i političkih partija u Srbiji i na Jugoistočnom Balkanu kao načina efikasnog i najdirektnijeg ulaganja u razvoj pojedinaca i grupa, kao sredstva za napredak i uspeh samih preduzeća i poltičkih partija.
- Promocija prakse poslovnog vođstva, radnih vrednosti i moralnih vrednosti u radu i njihovog značaja za razvoj pojedinca i uspeh u poslu.
- Uvođenje poslovnog vlođstva kao predmeta na fakultetima u Srbiji i Jugoistočnom Balkanu.
VREDNOSTI
- Ljudi su najveće dobro i vrednost bilo koje zajednice.
- Ulaganje u ljude ima najveću vrednost za uspon privrede i celog društva.
- Uspešni pojedici znače uspešan kolektiv. Uspešni kolektivi znače uspešnu zemlju.
- Treba davati svojoj zajednici i društvu kako bi imao.
- Veliki rad i napor su uslov uspeha, a posebno svakog velikog uspeha.
- Moralne vrednosti su osnov svakog stabilnog i održivog uspeha kao i osnov lične sreće
Dobrodošli u čudesni svet Poslovnog vođstva! Radujem se našoj saradnji
Trener i klijent su kao kolege. Ja sam obrazovani trener poslovnog vođstva, a ne psihoterapeut ili konsultant. Ne postavljam dijagnoze, ne dajem terapiju, niti se bavim prošlošću. Sa vama radim na ostvarivanju vaših profesionalonih i ličnih planova. Od Vas se očekuje da ste posvećeni našem radu, kao i da budete otvoreni: sesije su poverljive i zaštićene su strogom profesionalnom etikom. Takođe se očekuje da ste otvoreni za prihvatanje rezultata i promena.
Naše sesije i odnos za mene su od prvorazrednog značaja. Poslovno vođstvo zahteva vreme da bi se postigli i održali dobri rezultati. Zato tražim od klijenta da se obaveže odmah na šest meseci, a najmanje na tri meseca treninga poslovnog vođstva. Pri tome naravno, trening može biti nastavljen ili prekinut ranije ako neka od strana to želi.
Industrija Poslovnog vođstva ima rast od oko 25% godišnje. The Economist. Sept. 2008.
U nedavno rađenoj studiji o poslovnom vođstvu u Sjedinjenim Državama procenjeno je da 40.000 ljudi u SAD-u rade kao treneri poslovnog ili životnog vođstva i da ovo tržište čiji je obrt 2, 4 milijarde dolara ima stopu rasta od čak 18% godišnje. Market darta report 2009
Treneri poslovnog vođstva za izvršne direktore i predsednike američkih kompanija koji rade na treningu i usavršavanju top menadžera imaju godišnji promet od 1,5 milijarde dolara u SAD-u. Harvard Medical School. Dept of Continuing Education Report, Nov.2008.
Poslovno vođstvo je veoma rašireno u organizacijama u Velikoj Britaniji, gde devet od deset ispitanika kaže da se u njihovoj organizaciji sada koristi usluga trenera poslovnog vođstva.(88%).“
To je… tako je, a i toliko je grešaka na tako malom prostoru. Činjenica da niko sve te godine nije ispravio bar slovne greške, ako nisu shvatili da bi trebalo da uklone neke gluposti i neistine, pokazuje i ozbiljnost firme, njenu poslovnost i zainteresovanost posetilaca za sajt. Suprotno tome, gospodin od koga su Koreni tražili da nam napravi analizu sajta i rada Draškovićeve firme, u roku od 10 minuta obavestio je redakciju sledeće:
„Sajt poslovnog vođstva zadnji put je ažuriran pre 44 meseca, 14 marta 2009 god. Po podacima koje sam pročitao na sajtu Agencije za privredne registre, firma gospođe Drašković za poslednje tri godine (2009, 2010, 2011) nije imala ni jednog zaposlenog. Poslovni prihod za te godine je iznosio 1,271.000, a neto dobitak, takođe za tri godine, ukupno, bio je 139. 000 dinara“.
Ako niko ne radi i privredjuje, odakle prihod? Bez obzira ko je i kako je radio, jer zaposlenih nema a ta firma, prepuna saradnika svetskog renomea i vrhunskih znanja i sposobnosti, među njima i visokih političara, imala je dobit od oko samo 100 evra mesečno, što je tri puta manje od nedovoljne za normalan život, prosečne plate jednog zaposlenog u Srbiji.
Upoređivanja radi, od zvaničnih institucija u Srbiji, Americi i Evropi, treba zatražiti podatke o tome koliko je miliona tokom proteklih godina dato organizaciji Kongres srpskog ujedinjenja, Kongresu srpskog ujedinjenja Srbija, i „Poslovnom vođstvu“? Onda to uporedit sa onime što već znamo i zašta imamo dokaze. Tako ćemo videti i ko je sve spreman na laži, radi nekih ujaka i tetki iz Amerike.
U poruci Korenima takođe piše da spisak imena ljudi koji se nalaze ispod rubrike „Treneri životnog i poslovnog vođstva“ nemaju nikakve direktne veza sa firmom Slavke Drašković. „To bi bilo„, kaže čovek sa kojim smo razgovarali, „kao kada bih ja kao amater u boksu postavio na mom sajtu ime Tajsona i drugih prvaka sveta u boksu“ i nastavlja:
„Što se tiče njene licence… Bio sam na sajtu te škole gde je gospođa Drašković dobila licencu i to je, blago rečeno, mnogo smešno. U suštini, u pitanju je edukacija preko interneta, telefona i CD knjiga, koje su od njih kupljene. Na taj način se Slavka edukovala za licencu, koju skoro svako može da dobije, naravno, ako plati„.
Gospođa Drašković je o sebi, između ostalog, napisala:
„Bavim se poslovnim vođstvom zato što verujem u novu poslovnu elitu Srbije, a poslovno vođstvo je glas kojim se ona prepoznaje i razvija. Primećujem neefikasnost poslovanja i štetu koja nastaje iz toga. Svesna sam korupcije i nepoštenja koje još uvek baca senku na mnoge poslovne poduhvate. I pored toga verujem da u razvoju poslovanja i usponu ljudi koji vode poslove, leži najveća nada Srbije i Jugoistočne Evrope. Bavim se poslovnim vođstvom i zato što je ono sila koja motiviše ljude da rade izvan granica koje su im postavljene, da napreduju i vode uspešan poslovni i srećan privatni život. Poslovno vođstvo utiče na pojedince da pred sebe postave ideale kvaliteta, uspeha i službi zajednici, i da se njima rukovode. Poslovno vođstvo je kreativna snaga koja stvara radna mesta i nove ideje, koje će ojačati našu privredu i omogućiti visok životni standard. Poslovno vođstvo je pokretač političke i poslovne elite i poslovnog čoveka u Srbiji i od najveće je važnosti za nastavljanje demokratskog procesa. Poslovno vođstvo podržava sistem uspeha svakog pojedinca i svake nacije„.
Vizija gospođe Drašković je: „Srbija u kojoj se podržava uspeh, a oko projekata i zajedničkih ciljeva okupljaju stručni ljudi. Zemlja u kojoj se lideri i vlasnici okružuju ljudima koji bolje znaju od njih, i u kojoj su posebno cenjeni profesionalci u poslu. Srbija u kojoj se stvara klima rada i napretka i klima potrebe davanja svojoj zajednici. Srbija koja svoj potencijal u ljudstvu, kao svoju najveću snagu, prihvata u celini, obuhvatajući ne samo muškarce i žene u Srbiji nego ma gde da se nalaze u svetu. Srbija će držati, tražiti da se vrate, i negovati sve koji Srbiju doživljavaju kao Maticu„.
Gospođa Drašković, piše na njenom portalu, smatra svojom misijom i njen:
- Rad sa sadašnjom i budućom poslovnom i političkom elitom Srbije i srpske Dijaspore kako bi se uz praksu poslovnog vođstva pomogao njihov lični razvoj i napredak kao i napredak Srbije.
- Uvođenje poslovnog vođstva u praksu preduzeća i političkih partija u Srbiji i na Jugoistočnom Balkanu kao načina efikasnog i najdirektnijeg ulaganja u razvoj pojedinaca i grupa, kao sredstva za napredak i uspeh samih preduzeća i poltičkih partija.
- Uvođenje poslovnog vlođstva kao predmeta na fakultetima
Nikola Janić
Nastaviće se…
Bože, Bože, čuda velikoga! Mala zemlja a veliki ljudi…