Čija je sramota? – treći deo

0
83

Nikola JanićPredsednik Tadić, premijer Cvetković, članovi Vlade Republike Srbije imaju mogućnost da upotrebe zakon i da odlože konstituisanje Skupštine dijaspore zakazane za 3. juli. Ako je Srećković kontinuirano upotrebljava nezakonitu samovolju, na štetu svih nas, upotrebite vi zakon za zbog koristi svima nama.

Odložite prvo zasedanje te Skupštine, do dana koga ćemo se složiti u oceni da li u matici Srbiji važe zakoni i propisi, ili su u svemu primarnost partiski koalicioni interesi, pa i kada su od velike štete državi i njenom korektnom odnosu sa dijasporom i poštovanju višemilionskog broja građana Srbije.

I dalje vam se obraćam sa poštovana gospodo, Tadiću, Cvetkoviću… članovi Vlade Republike Srbije, i u njoj odgovorni i glavni urednici nekih medija… da nastavim tamo gde sam prošle nedelje stao..

Pokušavam da se prisetim, jer sam delimično zaboravio zakone Srbije, a ne mogu da se setim zaboravljenog, pa vas pitam: Da li je u zakonima države Srbije napisano kakve su kazne za one koji krše zakon? Ako je napisano, onda me interesuje zašto se ministar Srećković i dalje vozika “audijem“ ministarstva (nadam se ne onim u kome su se poubijali nekada zaposleni u ministarstvu) umesto da je maricom odvežen, ili samovoljno tramvajem otišao pred sud? Gospodin ministar je identifikovan kao bezkrupolozni kršilac zakona o dijspori i Srba u regionu. Istog zakona koji je lično on predložio i obrazložio u Skupštini Srbije. Da krenem od početka i redom:

Član 1. ovog zakona kaže da se tim zakonom “Uređuju način očuvanja, jačanja i ostvarivanja veza dijaspore i Srba u regionu sa matičnom državom, nadležnost i međusobni odnos organa Republike Srbije u obavljanju poslova u oblasti odnosa sa dijasporom i Srbima u regionu, konstituisanje i nadležnost Skupštine dijaspore i Srba u regionu… ”

Član 2. objašnjava nam da izraz “dijaspora” obuhvata:

– državljane Republike Srbije koji žive u inostranstvu;

– pripadnike srpskog naroda iseljenike sa teritorije Republike Srbije i iz regiona i njihove potomke;

– Srbi u regionu” označava pripadnike srpskog naroda koji žive u Republici Sloveniji, Republici Hrvatskoj, Bosni i Hercegovini, Crnoj Gori, Republici Makedoniji, Rumuniji, Republici Albaniji i Republici Mađarskoj; a izraz “matična država” označava Republiku Srbiju.

Izbor delegata

Nemam nameru da se mešam u izbor delegata za Skupštinu dijaspore, u drugim zemljama ali, pošto napisah da krećem od početka, onda da pojasnim nejasnoće, vezane za izbor prvog izabranog delegata, gospodina Slavomira Gvozdenovića iz Rumunije. Ne zbog toga što taj gospodin psuje majku onima koji se usude da “njegovom” ministru postave pitanja ili iznesu neku osnovanu primedbu na (ne)rad ministra i ministarstva. Sigurno ne zbog toga, već zbog činjenica koje su vezane za izbor tog gospodina, a u tekstu zakona nema zadovoljavajućeg objašnjenja, što je od velike važnosti.

Gde je gospodin Gvozdenović rođen, da li u Srbiji ili u Rumuniji, nema zanačaja. Ali i te kako je važno da je državljanin Rumunije (a treba se znati da li je i od kada je i državljnin Srbije) tim pre što u Statutu organizacje Savez Srba, čiji je on predsednik i izabrani delegat, piše da član te orgnizacije može da bude samo državljanin Rumunije, rođen u Rumuniji?! Ključno pitanje je: da li je matična država ovog i ovakvog delegata Srbija ili Rumunija?

Član 4 u tački 1 i 2 govori o očuvanju, jačanju i ostvarivanja veza matične države i dijaspore, kao i matične države i Srba u regionu. U prvoj tački je navedeno da se to ostvaruje:

“…poboljšanjem položaja i zaštitom prava i interesa pripadnika dijaspore i Srba u regionu zaključivanjem dvostranih i višestranih međunarodnih sporazuma, u skladu sa najvišim međunarodnim standardima i unapređivanjem ekonomske saradnje matične države i dijaspore, kao i matične države i Srba u regionu…”

Meni nije poznato, a da li je Vama gospodine Tadiću, Cvetkovići i ministri u Vladi Republike Srbije, dostupan bar jedan ugovor, koji je mistarstvo za dijasporu potpisalo, recimo sa Švedskom? Da li je dolaskom Srećkovića na mesto ministra došlo do neke izrazito bolje ekonomske saradnje sa diasporom, odnosno dijaspore sa Srbijom? Sa koliko zemalja Evrope je “naš” ministar potpisao neki sporazum o nečemu što je poboljšalo položaj naših ljudi u tim zemljama? Mislim na sporazume “u skladu sa najvišim međunarodnim standardima”, kako piše u Zakonu o dijaspori? I na kraju, da li je, i čiji je standard poboljšan (ne)radom ovog ministarstva?!

Da bi se poboljšala ekonomska saradnja matice i dijaspore članom 6 je predviđeno i sufaninsiranje projekata, od ovog ministarstva. Projekata koji “svojim kvalitetom doprinose očuvanju i jačanju veza matične države i dijaspore…” Osnov da bi mogli da učestvuju na konkursu, da im se od ministarstva odobri i ispati lova, jeste obaveza da podnesu dokument o pravnom statusu podnosioca prijave. Među 40 pitanja, postavljena ministru i ministarstvu, na koja nikada nije odgovoreno, a objavljenih još pre mesec dana (11. maja) pod rednim brojem 23 i na portalu www.koreni.net), je i sledeće pitanje:

“Da li je Ministarstvo davalo novac pojedincima iz Francuske i organizacijama u Briselu, u vreme kada te organizacije i institucije nisu postojale?”

Odluku o dodeli i isplati ovog novca, koji se davao šakom i kapom, ne donosi Vlada, ali ima drugih odluka koje su direktno vezane za Vladu Srbije, kao recimo u članu 12 gde piše da: “… odluku o strategiji očuvanja i odnosa matice i dijaspore utvrđuje Vlada Republike Srbije”.

Dani dijaspore

Član 13, propisuje i potvrđuje da se: “Utvrđuje Dan dijaspore i Srba u regionu koji se obeležava 28. juna, na Vidovdan”.

Nemojte se ljutiti, ali za svaki slučaj, da ponovim da je to ono šta ste vi, svi zajedno odlučili i utvrdili, a što ste istim tim zakonom obavezni i da ispoštujete. Umesto toga, dozolili ste da jedan među vama pljune u lice i Vama i nama! Dakle određeno je zakonom i napisano:

“Utvrđuje se Dan dijaspore i Srba u regionu koji se obeležava 28. juna, na Vidovdan”.

Pitanje broj jedan, prvo od 40 pitanja postavljenih i poslatih na više adresa ministarstva za diasporu, a na koja nikada nije odgovoreno, i spisak pitanja objavljen i na portalu časopisa srpskog rasejanja “Koreni” www.koreni.net bilo je: “Da li je Ministarstvo ukinulo Vidovdanske dane dijaspore 2010…?

Kakvo je to ministarstvo i kakvi su to u njemu (ne)odgovorni (ne)ljudi, koji ljudima ne odgovaraju ni na pitanje da li će se ove godine održati naš zakonom propisan dan!? U ministarstvu jedne pravne i demokratske države ne bi trebalo da postoji razlog za upotrebu prefiksa (ne) kada govorimo o odgovornosti i obavezama i ministra i zaposlenih.

Oprostite mi na direktnom, ali neophodnom pitanju: Da li Vi gospodine Tadiću, Vi gospodine Cvetkovići, i ostali članovi Vlade naše matice uistinu hoćete, ili nećete, saradnju sa građanima koji žive izvan granica Srbije? Zar zaista ne vidite da je javašluk vašeg ministra Srećkovića, podpredsednika SPO-a koji u potpunosti drži Ministarstvo za dijasporu, dostigao za sve nas neprihvatljive razmere? Zbog vašeg tolerisanja arogantnog kršenja zakona o nama, Vi zapravo omogućujete kontinuirano pljuvanje i Vas i nas, a time omogućujete nam legitimitet i osnov da vas sutra i mi pljujemo. Zašto, gospodo?

Da li ćete zaista dozvoliti da se ovaj cirkus nastavi i da se 3. jula ipak održi prvi sastanak možda (i najverovatnije) nezakonite Skupštine dijaspore i Srba u regionu?

U članu 17 zakona o dijaspori, odnosi se na sastav Skupštine, izričito je naveden broj koliko delegata svaka navedena zemlja može da ima i da, citat: “Mandat delegata traje 4 godine”, ali i da se “Matična država (dakle Srbija, ne Rumunija) neće mešati u postupak i izbore delegata u Skupštini”.

Gospodine Predsedniče i gispodine Premijeru, da li vam je poznato da se vaš ministar (jer sve više i više organizacija i cenjenih ljudi u rasejanju malog cara iz liliputanske, ali Vama potrebne partie SPO, ne smatra našim ministrom) nedozvoljeno mešao u mnogo toga u šta mu zakonom nije dozvoljeno da se meša? Toliko je to beskrupulozno činio, da su neke organizacje u Nemačkoj najavile (to pismo su poslali i vama, a nije mi poznato da li ste im Vi odgovorili) mogućnost podnošenja tužbe Nemačkom sudu. Zbog mešanja u izbor delegata; zbog pritisaka; i zbog nezakonitog političkog delovanja ovog ministarstva na teritoriji Nemačke. Možda ćete reći (nadam se u šali) da bi Nemačka dojaspora umesto pripremanja eventualne tužbe, trebalo da je zahvalna, jer im je Srećković mađioničarskim potezom umesto legalnih i zakonom propisanih 4, omogućio da imaju 7 delgata!? I budimo bar tolko ljudi i nemojmo dozvoliti, i vi i mi, da se sva krivica za ovu tragikomediju svali na pomoćnika ministra Srećkovića, koji je poslao njegovog pomoćnika u Nemaku. Sa određenim instrunkcijama i zadatkom. Bez saglasnosti ministra ovaj gospodin nije ni mogao, ni smeo ni da pomisli da propisanih 45 delegata u Skupštini dijaspore digne na 48 i zakonom određeno trajane mandata delegata sa 4 godine, nekim, ne svima, skrati na dve.

Da bi se takav, od “pametnih glavica” osmišljeni mozaik, okačio pred javnost kao završen, ma da ružno ofarban neskladnim i nepostojećim bojama, nameravaju da nas ubędę kako im to navodno dozvoljava član 18. Opet taj Srećković pametan, a drugi ludi. Možda on ima pameti, ali nema kuraž da stane na crtu i da činjenično dokaže tu pamet. Ali pre nego što mi “koji nismo toliko pametni” i koji nemamo pravni tim (a ministartvu je dostupna nabolja pravna experitiza) da se preslišamo još jednom i ponovo pročitamo tekst na koji se pozivaju, tačka 18 zakona o dijaspori, gde se kaže, citat:

“Mandat delegata traje četiri godine. Bliže uslove i način izbora delegata, kao i slučajevi prestanka mandata delegata pre isteka roka od četiri godine, sporazumno utvrđuju organizacije iz člana 14. ovog zakona, koje deluju na teritoriji države ili delu države za koje se vrši izbor određenog broja delegata iz stava 1. ovog člana. Matična država neće se mešati u postupak i uslove izbora delegata u Skupštini.” kraj citata.

Dakle jasno je i osnovcima da mandat traje 4 godine i da se samo u slučaju prestanka mandata delegata, pre isteka roka od četiri godine, organizacije mogu međusobno dogovoriti… I deca koja još nisu krenula u osnovnu, znaju da se ne sme mešati u nešto zašta je neki autoritet rekao “aja, baja”. A zakon je u Srbiji valjda taj autoritet, koji je jasno rekao da se matica (čitaj ministarstvo) ne meša tamo gde joj nije mesto. Dakle, mandat delegata mora prvo da bude ratifikovan od Skupštine, da počne da teče, da bi kasnije iz nekih razloga eventualno bio kasnije nekome prekinut ili prestao!? A nikako obratno. Da prsestane pre nego što je počeo da važi, samo zato što je Srećković odlučio da pošalje emisara u Nemaču, sa zadatkom da krati mandate i povećava zakonom određen broj delegata u Skupštini dijaspore.

I naš, zakonom zagarantovan i određen 28. juni, na Vidovdan, dan Srpske dijaspore, nestao je gospodo. Nepisanom, ali samovoljnom, arogantnom i nezakonitom odlukom ministara. Ranijih godina je rasejanju još aprila meseca slat formular za prijavljivanje eventualnih učešća na tim našim danima. Samo je nekoliko nedelja do Vidovdana, a dijaspra nije ni obaveštena da ove godine, na Vidovdan, 28. juna, u matici neće biti za ručak ni jagnje, ni jarac. Ministar “onima koje poštuje“i koji, kako on često ponavlja, 15% doprinose bužetu Srbije i sa kojima matica želi bolji odnos i saradnju, velikodušno ove godine daje jadac.

Gospodine Predsedniče, gospodiene Premijeru,Vi imate mogućnost da upotrebite zakon i da odložite konstituisanje Skupštine dijaspore zakazane za 3. juli. Ako je Srećković kontinuirano upotrebljava nezakonitu samovolju, na štetu svih nas, upotrebite vi zakon zbog koristi svima nama. Odložite prvo zasedanje te Skupštine, do dana koga ćemo se složiti u oceni da u matici Srbiji važe zakoni i propisi. Da nisu u svemu primarnost partiski koalicioni interes, a nikako kada su od velike štete državi i njenom korektnom odnosu sa dijasporom i poštovanju višemilionskog broja građana Srbije.

Srpska, ne Srećkovićeva dijaspora, hoće iskreno da učestvije u jačanju boljih odnosa matice i rasejanja; želi da doprinese prosperitetu Srbije i njenom međunarodnom poštovanju. Hoćemo mi i Skupštinu dijaspore. Ali hoćemo Skupštinu koja će biti validna, a time i od koristi jačanju i ekonomskih i drugih potencijala naše matice, a ne ako će nas još više i osramotiti i oslabiti.

I na kraju ovog dela pisanja, iskreno i iz srca: Ima gospodo, verujte mi, i goreg od ovog što sam Vam napisao, a što je u simbiozi sa Ministarstvom, sa Skupštinom i njenim izabranim delegatima. O tome ne želim da pišem! Ali moram da naglasim da organizacija čiji sam predsednik ima svog izabranog predstavnika u Skupštini i da će on to ostati i ako zbog poštovanja zakona, mira i konstruktivne buduće saradnje matice i rasejanja, prvo zasedanje prve Skupštine dijaspore i Srba u regionu, odložite. Ne za uvek, već dok osnov za njeno održavanje ne bude legalan i u okviru zakona, a ne nekome potreban i skup melijski šou. Ne treba ni trošiti novac siromašne Srbije, na još jedan naduvan i skup balon. Sprečite da vam drugi već sutra kažu: šta smo vam mi rekli? A kažemo vam, i Predsedniku i Premijeru i članovima Vlade Republike Srbije i nekim urednicima nekih medija:

Nemojte dozvoliti da bilo ko nastavi sa ponižavanjem naše dijaspore i Srba u regionu. Nismo mi budale i svi znamo, i Vi i mi, šta je demokratija i transparentnost, a šta je mrak i i prevara.

Nikola Janić,
Predsednik Srpskog saveza u Švedskoj


Petu Tv emisije “Matica i rasejanje”, u kojoj opširnije govorim o Srbiji, o dijaspori i o ministarstvu za dijasporu, zainteresovani mogue pogledati na: http://www.serbianvoice.eu/modules.php?name=News&new_topic=2

POSTAVI ODGOVOR

Molimo unesite vaš komentar ovde
Molimo unesite vaše ime ovde